Pääkirjoitus

Pääkirjoitus

Minulta on salilla kysytty moneen kertaan vinkkejä painonpudottamiseen. Jaan tässä omat kokemukseni aiheesta.

Kuten tiedämme, on olemassa erilaisia ruokavalioon ja syömiseen liittyviä oppeja. Eri painosarjoissa kilpaileminen on johdattanut minut kokeilemaan erilaisia ”dieettejä” viimeisen 25-vuoden aikana. Joitain kokemuksia on siis tullut. Nuorempana tuli kahlattua terveen elämän salaisuudet kannesta kanteen ja luettua erilaisia ravintoon liittyviä kirjoja. Jossain kohtaa sitä menetti luonnollisen suhteen ruokaan ja siitä tuli liian iso-osa arkea. Tämä tapahtui silloin kun yritin mahtua liian pieneen painosarjaan. Painoin lukiossa 83 kiloa, kilpailin jo silloin, enkä ollut yhtään läski. Muutama vuosi sen jälkeen lähdin leikkimään ruuan kanssa ja painoin 65 kiloa. Se ei ollut yhtään hyvä juttu! Ajattelin, että olisin pitkä, ulottuva ja vahva otellessani taekwondoa kevyemmässä painosrajassa.

Mutta tulos oli toinen. Olin heikko. Lihasvoimat pienenivät, koska painonpudotus vei mennessään myös lihasmassaa, oli kylmä sekä kesällä että talvella ja taistelutahto ja into hävisivät, koska keho asetti itsensä säästöliekille. Suurin taistelu oli päästä sarjaan ja sen jälkeen ei olisi enää millään jaksanut otella. Hyökkääminen oli ensimmäisessä ottelussa vaikeaa, koska lihakset oli löysät. Piti toivoa vastustajaa, joka hyökkäisi, koska vastapotkuissa ei tarvitse olla yhtä nopea, ottelusilmä pelasti hitaudelta. Ensimmäisestä ottelusta tulisi selvitä, iltapäivän otteluissa olisi jo reippaammassa kunnossa. Kun kisat olivat ohi, pystyi taas syömään. Seuraavaa kisaa varten piti dieetti aloittaa omasta mielestäni kuitenkin saman tien ja syöminen häiriintyi pahan kerran.

Tästä on aikaa jo yli 15-vuotta. Oli vaikea nauttia elämästä kun painonpudotus ja ruoka oli koko ajan mielessä. Tämän kehon oman tasapainon horjuttamisen korjaamisessa meni monta hyvää treenivuotta hukkaan. Oikeastaan se oli kokemus, jonka olisi voinut olla kokematta.

Mutta parasta menneisyydessä on, että se on jo eletty ja takanapäin. Virheistä oppii ja suunta kohti tulevaa.

Tänään minun vinkit kisaajille on seuraavanlaiset. Jos treenaat kisoja varten tosissasi, kovaa ja useamman kerran viikossa, muista syödä hyvin, jotta kuntosi pääsee kehittymään. Jos sinun tulee tiputtaa painoa, niin jätä turhat herkut, kuten karkit, pois ruokavaliostasi. Kun olet harjoitellut kuukauden ajan hyvin ja herkutellut vain vähän, tarkista painosi. Se mikä silloin on painosi, määrittää sarjasi. Viimeisellä viikolla ennen kilpailuja, tiputa painoa maksimissaan 2-3 kiloa. Jos noudatat näitä ysinkertaisia vinkkejä lupaan, että et pilaa harjoituskauttasi ja kilpailuitasi epäterveellisten diettien takia. Harjoittele terveellisesti!

Ehkä kaikista motivoivin asia omalta kohdaltani huolehtiessani omasta terveydestäni ja kunnostani on se, että treenaaminen on vaan niin hauskaa ja se on asia, jota elämässäni teen kaikista mieluiten. Huolehtimalla terveydestäni ja kunnostani haluan varmistaa, että edessä on vielä monta huikeaa treenivuotta ja pysytyn opettamaan rakastamiani lajeja viimeiseen hengenvetoon asti!

Tulevalla kaudella on paljon erilaisia taphtumia ja seminaareja. Kontulan ja Vuosaaren salilla tehdään pikku remppa. Taekwondo ohjelmia uudistetaan ja  myös Hipkon verkkosivut uusiutuvat. Paljon muitakin uusia hyviä juttuja tulossa. Tuoreimmat uutiset löydät www.facebook.com/Helsinginitsepuolustuskoulu

Kiitos kuluneesta kaudesta ja terveellistä treenivuotta kaikille!
Terveisin
Timo Räkköläinen
Pääopettaja
Hipko

Kuva: Kristian Salo

Tykkää ja jaa

Leave a Reply